nedeľa 25. mája 2014

Periférne zariadenia


  • charakterizujte skenery – základné pojmy, princípy činnosti, vlastnosti 
  • definujte pojmy rozlíšenie skenera, hĺbku farby, pixel 
  • charakterizujte tablety 
  • popíšte klávesnicu a myš, vlastnosti, delenie, princíp činnosti




Skenery


Skener (z ang. scanner) je vstupné zariadenie počítača určené na digitalizáciu plošných predlôh, predovšetkým papierových dokumentov, obrázkov, fotografií alebo iných predlôh obsahujúcich grafické alebo textové informácie. Skener je teda elektromechanické (elektronické) hardvérové zariadenie premieňajúce obrazové (reálne) body do digitálnej formy čiže počítačom spracovateľných dát.

Skenery si môžeme rozdeliť podľa viacerých hľadísk, no základné delenie je podľa predlohy:


  • plošné, predloha sa kladie na plochu, obvykle sklenenú platňu
  • ručné, snímacím prvkom sa ručne pohybuje po snímanej ploche
  • bubnové, predloha sa vkladá do skleneného valca
  • fotografické, predloha sa sníma podobne ako fotoaparátom - odfotografuje sa
  • bezkontaktné, laserové - sníma sa len modulované laserové svetlo odrazené od predlohy
  • prechodové, predloha prechádza štrbinou okolo snímacieho prvku (ako pri faxe)
  • filmové, snímanou predlohou sú negatívne filmy a diapozitívne filmy


Konštrukčné časti


  • Snímacia hlava
  • Osvetlenie
  • Snímač
  • Prevodník




Vlastnosti obrazu

Rozlíšenie, farebná hĺbka a počet bodov sú základné vlastnosť obrazu. 

Rozlíšenie - rozlíšenie hovorí o tom z koľkých pixelov sa obraz skladá (obyčajne sa udáva ako počet pixelov na osiach x, y). Napr. video má rozlíšenie 768x600 pixelev, dobré rozlíšenie obrazovky PC je 1024x768, jediné typické rozlíšenie je 800x600 a stále viac sa budeme stretávať s rozlíšením 1280x1024(19palcové monitory). 

Farebná hĺbka alebo počet bitov na jeden pixel - táto vlastnosť sa tiež nazýva aj farebné rozlíšenie. Najčastejšie farebné hĺbky s ktorými sa v praxi stretávame a ich typické oblasti použitia sú:

  • Binárne rozlíšenie - čiernobiele
  • 8 bitové formáty - odtiene šedej (grayscale), v tomto prípade je farebná škála zložená z 256 rôzne hustých odtieňov šedej, čo napr. úplne vystačí k absolútne realistickému zobrazeniu čiernobielej fotografie.
  • High color - 16 bitový formát
  • True color - 24bitový formát. 256 rôznych intenzít RGB. Využíva sa pre monitory.
  • 32 bitový formát - 256 odtieňov zo štyroch farieb (azúrovej, purpurovej, žltej a čiernej). Využíva sa na prípravu obrazu pred tlačou, kde sa pracuje s modelom CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black).

Tablety


Tablet je počítač, ktorý je celý integrovaný v displeji, pričom tento displej je dotykový a slúži súčasne ako vstupné aj výstupné zariadenie počítača. Môže to byť univerzálny počítač alebo špecializovaný počítač.
Primárnym napájaním pre tablet je zabudovaný akumulátor. Tablet je zvyčajne vybavený špeciálnym softvérom na rozpoznávanie rukopisu. Bežným vybavením je GPS modul, bezdrôtová konektivita (WiFi, bluetooth, GPRS) a fotoaparát.Takáto forma ponúka viac mobility v interakcii s počítačom. Tablet sa často používa v prípadoch, keď klasické notebooky sú nepraktické alebo neposkytujú potrebné funkcie.


Klávesnica


Klávesnica je základné vstupné zariadenie osobných počítačov.

Počítačová klávesnica je odvodená od klávesnice písacieho stroja. Je určená na vkladanie znakov a ovládanie počítača. Klávesnice majú bežne na jednotlivých klávesoch vytlačené alebo vyryté znaky alebo funkcie, ktoré reprezentujú. Vo väčšine prípadov stlačenie jednotlivej klávesy korešponduje s vypísaním jedného znaku. Na vytvorenie niektorých symbolov (resp. znakov) je potrebné stlačiť niekoľko kláves naraz, prípadne v určenom poradí. Niektoré klávesy nevypisujú žiadne znaky, namiesto toho ovplyvňujú beh počítača.

Klávesnice majú obvykle aj niekoľko indikačných LED, obvykle pre znázornenie stavu „uzamykateľných“ (angl. lock) kláves, t. j. tých, ktorých stlačením sa mení stav súvisiacej funkcie zo zapnutej na vypnutú a naopak. Táto funkcia sa vyvinula z uzamykateľnej klávesy shift na písacom stroji, ktorý prepína do stavu, keď sa trvalo píšu veľké písmená (angl. Caps-Lock, caps je skr. z capitals , t. j. veľké písmená).


Myš


Myš alebo počítačová myš je vstupné zariadenie počítača, periféria počítača slúžiace na ovládanie polohy kurzora na obrazovke a vykonávanie operácií tlačením tlačidiel. Počítačová myš je spravidla malý predmet, ktorý sa vojde do dlane a je voľne položený na podložke. V dolnej časti myši je zariadenie, ktoré detekuje pohyb myši vzhľadom k vodorovnej podložke a následne tento pohyb prenáša na obrazovku počítača. Myš dostala svoje meno, pretože staršie modely s káblom vedúcim k počítaču pripomínali tohto hlodavca.

Prvá mechanická myš bola vyrobená v roku 1963 a mala jedno tlačidlo. Dnešná moderná myš pracuje na základe optického senzora a má spravidla dve tlačidlá (jedno na výber, jedno pre kontextové menu), prípadne je doplnená aj skrolovacím kolieskom (pre vertikálny pohyb v dokumentoch). Myši počítačov Apple Macintosh majú jedno tlačidlo. Dnes predávané myši tak mávajú od jedného tlačidla po päť a viac, ktorých funkcie sú konfigurovateľné a využiteľné napr. aj pri hraní počítačových hier.

Pripojenie myši k počítaču je riešené buď káblom, pôvodne napr. cez sériový port, PS/2, dnes najmä prostredníctvom USB, alebo bezdrôtovo, dnes najmä prostredníctvom bluetooth.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára